• مایکروویو
  • ۱۸ اردیبهشت
  • توسط: ادمین

تشخیص عیب ماکروویو

 
 

توانایی تشخیص عیب ، بازکردن، تهیه نقشه مونتاژ، رفع عیب و مونتاژ و آزمایش مایکروفر

هدف های رفتاری

  • کاربرد امواج مایکروویو را شرح میدهیم.
  • اجزای مایکروویو شامل قسمت های مکانیکی و الکتریکی را نام برد.
  • چگونگی پخت غذا در مایکروویو را توضیح میدهیم.
  • قسمت های داخلی مایکروویو را شرح میدهیم.
  • مجموعه ی میکروسوئیچ در را توضیح میدهیم.
  • عیب های مکانیکی و الکتریکی مایکروویو را برطرف کنید.
  • طرز کار سرویس و تعمیر قسمت های مختلف مایکروویو را بداند و پس از تعمیر آن را ببندید.
  • با راهنمایی تکنسین یک مایکروویو را به ترتیب باز و پس از تعمیر آن را ببندید.
  • صحت عملکرد یک مایکروویو را پس از تعمیر آزمایش کنید.

پیش آزمون

  • اصول نگهداری از مایکروویو را شرح دهید.
  • برای تولید گرما در مایکروویو از چه سیستمی بهره گرفته شده است؟
  • دو مورد مهم حفاظت و ایمنی در مایکروویو را بنویسید.

مقدمه

در وسایل الکتریکی گردنده حرارتی این واحد کار، علاوه بر الکتروموتوری که نیروی گردنده ی دستگاه را تأمین میکند، از المنت حرارتی به شکل های فنری، لوله ای ، نواری، کپسولی یا امواج مایکروویو نیز استفاده شده تا حرارت مورد نیاز را ایجاد کنند. این وسایل با پیشرفت علم و تکنولوژی در طرح ها و مدل های گوناگونی ساخته شده اند. همچنین در این واحد کار، با ایمنی و نگهداری وسایل و اصول کار آن ها نیز آشنا می شود.

مایکروویو چیست؟

مایکروویو یا میکروویو ، از ترکیب دو واژه مایکرو یا میکرو (MICRO) ، به معنی کوچک و ویو (WAVE)، به معنی موج تشکیل شده است و به معنای امواج با طول موج کوتاه و تعداد نوسانات (فرکانس) بسیار بالا می باشد. مایکروویو نوعی از امواج الکترومغناطیسی است، در واقع امواجی رادیویی با فرکانس بسیار بالا هستند. هرچه فرکانس بسیار بالا هستند. هرچه فرکانس تشعشع بالاتر رود، طول موج آن کمتر می شود فرکانس چنین امواجی ، بین 300 مگاهرتز تا چند گیگاهرتز در ثانیه میتواند باشد. برد چنین امواجی کوتاه بوده و در حد چند متر است، ولی میزان نفوذ آن ها نسبتاً بالا است. هرچه فرکانس بیشتر باشد، شدت نفوذ بیشتر ولی برد امواج، کوتاه تر می شود. این امواج ممکن است در برخورد با یک ماده، منعکس، منتشر یا جذب شود. مواد فلزی این امواج را کاملاً منعکس می کنند. اغلب مواد غیر فلزی مثل شیشه و پلاستیک امواج را از خود عبور میدهند و موادی که جاری آب هستند مانند غذاها و حتی انسان، انرژی این امواج را جذب می کنند. اگر سرعت جذب انرژی یک ماده بیش از سرعت از دست دادن آن باشد، دمای آن ماده بالا می رود. امواج دارای طول موج کوتاه، هنگام برخورد به ماده، چنان موجب ارتعاش و تغییر قطب های منفی و مثبت موجود در آن می شوند که این جنبش بالای ملکول ها موجب به هم خوردن شدید آن ها و ایجاد اصطکاک در ملکول های و در نهایت سبب گرم شدن آن ماده میشود.

کاربرد امواج مایکروویو:

در سال 1948 یکی  از کارمندان مخابرات به طور اتفاقی در مجاورت آنتن رادار، سوزشی در پشت دست های خود احساس کرد و توانست گرمای ایجاد شده را به توانایی امواج مایکروویو برای حرارت دهی مواد غذایی مربوط سازد. این مسئله منجر به کسب اولین مجوز برای ساخت اجاق ماکروفر و حرارت دهی مواد غذایی با استفاده از امواج مایکروویو گردید و در سال 1950 اولین اجاق ماکروفر خانگی به بازار عرضه شد.

چگونگی عملکرد اجاق های ماکروفر

در این اجاق ها برای گرم کردن مواد غذایی، از امواج مایکروویو استفاده میشود که مانند امواج رادیویی و نور بوده و دارای انرژی الکترومغناطیسی می باشد و طول موج آن بسیار کوتاه بوده و از 001/0 تا 1 متر است. این طیف از ابتدای باند UHF رادیویی تا شروع باند فرکانسی مادون قرمز قرار دارد و از این امواج برای ارسال برنامه های رادیو و تلویزیون نیز استفاده می شود .

مایکروفر یکی از نشانه های پیشرفت تکنولوژی است و امواج آن دارای فرکانس 2450MHz است که به علت داشتن فرکانس بالا و طول موج کوتاه، قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی و آسیب رسانی به ملکول های مواد غذایی نیست.

چگونگی عملکرد اجاق های ماکروفر

در این اجاق ها برای گرم کردن مواد غذایی، از امواج مایکروویو استفاده میشود که مانند امواج رادیویی و نور بوده و دارای انرژی الکترومغناطیسی می باشد و طول موج آن بسیار کوتاه بوده و از 001/0 تا 1 متر است. این طیف از ابتدای باند UHF رادیویی تا شروع باند فرکانسی مادون قرمز قرار دارد و از این امواج برای ارسال برنامه های رادیو و تلویزیون نیز استفاده می شود .

مایکروفر یکی از نشانه های پیشرفت تکنولوژی است و امواج آن دارای فرکانس 2450MHz است که به علت داشتن فرکانس بالا و طول موج کوتاه، قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی و آسیب رسانی به ملکول های مواد غذایی نیست.

انواع مایکروفر:

  • مایکروفر ساده
  • مایکروفر با گریل (المنت کباب پز)
  • مایکروفر با گریل (المنت کباب پز) و کانو کشن (فن جابجایی هوا)
  • مایکروفر ترکیبی تمام خودکار

تمام مایکروفر ها باید دارای فن خنک کننده و موتور برای سینی گردان باشند.

چگونگی پخت غذا در مایکروفر

غذا از مولکول های باردار الکتریکی شامل آب، روغن ، پروتئین و هیدروکربن ها تشکیل شده است. همانطور که آهن ربا روی عقربه قطب نما تاثیر می گذارد ، امواج ماکروویو نیز روی مولکوله باردار غذا تأثیر میگذارند و جهت مولکول های باردار را 2450 میلون بار در هر ثانیه از شمال به جنوب تغییر میدهد که باعث ایجاد اصطکاک در بین ملکول ها و ایجاد حرارت میشود. این اتفاق در عمق 5/2 سانتی متری غذا رخ میدهد.

جابجایی هوای گرم Convection:

شکل 3-3 مشخصات یک نوع مایکروفر با سیستم کنترل از راه دور را نشان میدهد.

توان خروجی: 850-100 وات

فرکانس ورودی: 50 هرتز

فرکانس خروجی: 2450 مگاهرتز

مدل مگنترون: (31) OM75P

توان مصرفی: 2400 وات

توان ماکروویو: 1300 وات

توان گریل : 1100 وات

ولتاژ 220 ولت

حجم داخلی : 20 لیتر

سیستم خنک کننده: فن

وزن خالص : 15 کیلوگرم

ابعاد دستگاه(میلی متر) : 489*275*415 (عمق * ارتفاع* عرض)

شکل 4-3 قسمت روی برد کنترل مایکروفر شکل 4-3 را نشان میدهد که دقیقاً تمام قسمت های ولوم آن مشابه برد روی مایکروفر میباشد.

شکل 5-3 قسمت های داخل برد و موتور الکتریکی مربوط به تایمر برد کنترل شکل 5-3 را نشان می دهد.

شکل 6-3 یک نوع دیگر از مایکروفر با سیستم کنترل از راه دور را نشان میدهد که تمام مشخصات آن به جز حجم و ابعاد شبیه مایکروفر شکل 3-3 میباشد.

حجم داخلی: 23 لیتر

ابعاد دستگاه(میلی متر) : 415*275*489 (عمق* ارتفاع* عرض)

شکل های 7-3 و 8-3 اجزای داخلی و صفحه ی فرمان روی برد کنترل مایکروفر شکل 6-3 را نشان میدهد.

امواج مایکرویو از قسمت عرض اجاق، وارد محفظه داخلی آن میشود و سه نوع در پخش کردن آن تأثیر دارند:

  • صفحه دوار ساده
  • یک آنتن چرخان
  • یک همزن با پره های فلزی که مایکروویو را منعکس و هدایت میکند.

قسمت هایی از داخل مایکروفر

شکل 9-3 داخل محفظهی یک مایکروفر را نشان میدهد که در آن صفحه ی میکای محافظ آنتن ، دریچه هایی به صورت شبکه برای ورود نور و خروج هوا و سینی گردان از جنس پیرکس نشکن در مقابل حرارت قرار دارند:

المنت گریل:

شکل 10-3 یک نوع المنت لوله ای را نشان میدهد و در مایکروفرهایی که دارای سیستم پخت Grill (کباب پز) هستند وجود دارد. این المنت قابل تنظیم به دو حالت افقی و عمودی میباشد.

المنت فنری گریل:

شکل 11-3 یک نوع المنت فنری با حفاظ شیشه ای و قابل تعمیر را نشان میدهد. این شیشه دارای هدایت گرمایی بسیار خوب و مقاوم در برابر حرارت میباشد.

دیود ولتاژ بالا (V.H):

شکل 12-3 یک دیود ولتاژ بالا را نشان میدهد که کار آن تبدیل ولتاژ متناوب به ولتاژ مستقیم میباشد.

خازم ولتاژ بالا ( V.H):

درشکل 13-3 خازن دارای ولتاژ بالا نشان داده شده که انرژی را در خود ذخیره میکند و سپس در اختیار مدار قرار میدهد.

فیوز ولتاژ بالا (V.H):

شکل 14-3 یک فیوز ولتاژ بالا را نشان میدهد که معمولاً 15A می باشند. کار این فیوز جلوگیری از ورود جریان بیش از حد در مداری بوده و هرگاه به دلیل خرابی سوئیچ های ناظر بسوزد، باید مجموعه ی سوئیچ ها و رله اصلی را تعویض کرد.

ترانس ولتاژ بالا (H.V):

شکل 15-3 یک نوع ترانس با ولتاژ بالا می باشد که مقاومت های سیم پیچ اولیه 44/1 اهم و سیم پیچ ثانویه 6/98 اهم می باشد. همچنین مقاومت فیلامنت اتصال کوتاه می باشد. ولتاژ ورودی آن 3/5 ولت متناوب و ولتاژ خروجی آن 2200 ولت متناوب میباشد.

شکل 16-3 نوع دیگری از ترانس با ولتاژ بالا را نشان میدهد که خازن ولتاژ بالا نیز به همراه آن میباشد.

المنت کانوکشن

پخت کانوکشن به وسیله ی یک پروانه ی فلزی مخصوص، حرارت تولید شده ی المنت را به طرف مواد غذایی حرکت میدهد تا غذا در زمان تعیین شده آماده گردد. این المنت از نوع لوله ای بوده و در مقابل ترشحات آب و روغن مقاوم میباشد. (شکل 17-3)

موتور فن کانوکشن

شکل 18-3 طرف دیگر المنت و پروانه کانوکشن شکل بالا را نشان میدهد. موتور فن کانوکشن علاوه بر پروانه ی پخش کننده ی هوای گرم در داخل محفظه ی مایکروفر ، دارای پروانه ی دیگری برای خنک کردن موتور فن می باشد. موتور فن از نوع القایی با قطع چاکدار است.

موتور فن خنک کننده

در شکل 19-3 الکترو موتور القایی با قطب چاکدار را مشاهده میکنید که در یک مجموعه قرار دارد و از دو جهت به طور کامل نشان داده است. این سیستم برای خنک کردن اجزای با ولتاژ بالا شامل مگنترون و ترانس بکار میرود. کلیه مدل های ماکروفر مجهز به سیستم خنک کننده فن میباشند.

مگنترون( MAGNETRON)

در شکل 20-3 مگنترون را مشاهده میکنید. این دستگاه برای تولید امواج ماکروویو به کار میرود و از قسمت های اصلی : آند(قطب منفی) ، کاتد(قطب مثبت)، آنتن و آهنربا تشکیل شده است.

موتور سینی گردان

شکل 21-3 درایور موتور یا موتور سینی گردان را نشان میدهد که از نواع موتورهای سنکرون بوده و سرعت آن یکنواخت می باشد. وظیفه این موتور، گرداندن سینی مواد غذایی میباشد.

ترانس تغذیه

در شکل 22-3 ترانس تغذیه را مشاهده میکنید که در نزدیکی برد کنترل قرار دارد. برای اندازه گیری مقاومت سیم پیچ های ترانس، ابتدا باید سیم های آن را از مدار جدا کنید. مقاومت سیم پیچ های آن بصورت زیر میباشد:

سرسیم های ورودی : 290 اهم

سرسیم های خروجی اول: 4 اهم

سرسیم های خروجی دوم: 1 اهم

برد فیلتر

شکل 23-3 یک مجموعه برد فیلتر را نشان میدهد و طوری طراحی شده است که از نوسانات برق جلوگیری میکند.

برد کنترل کباب پز

شکل 24-3 مجموعه ی برد کنترل ماکروفر گریل دار را نشان میدهد. این برد روی دستگاه نصب شده است.

برد فرمان

شکل 25-3 قسمت دیگری از مجموعه ی برد کنترل ماکروفر گریل دار را نشان میدهد که دارای نمایش گر اعداد و حروف میباشد.

مجموعه میکروسوئیچ ها

شکل 26-3 یک مجموعه از میکروسوئیچ ها را نشان میدهد که عبارتند از :

1-میکروسوئیچ اصلی 2- میکروسوئیچ ناظر 3- میکروسوئیچ حس گر این میکروسوئیچ طبق جدول زیر کار میکنند:

دربسته درباز نام میکروسوئیچ
بسته باز میکروسوئیچ اصلی
باز بسته میکروسوئیچ ناظر
بسته باز میکروسوئیچ حس گر

 

لامپ روشنایی و محل نصب آن:

شکل 27-3 لامپ روشنایی داخل ماکروفر را نشان میدهد که با ولتاژ 250 ولت و توان 25W کار میکند.

درشکل 28-3 محل نصب لامپ روشنایی به بدنه دیده میشود که پس از قرار گرفتن لامپ درون آن، به وسیله ی خارهای پلاستیکی به بدنه محکم میشود.

کار عملی شماره 1- طریقه باز و بسته کردن یک دستگاه ماکروفر:

طبق شکل 29-3 در این بخش یک ماکروفر انتخاب شده که با طرز کار، سرویس و تعمیر قسمت هایی از آن آشنا میشوید.

در شکل 30-3 پانل کنترل، پلاک مشخصات و قسمت از داخل این دستگاه را مشاهده می کنید.

قسمت اول: باز کردن در و آشنایی با اجزای داخلی ماکروفر

طبق شکل 31-3 قبل از شروع کار عملی ، دوشاخه را از پریز برق جدا کنید.

مانند شکل 32-3 دستگیره ی در را گرفته و به طرف بیرون بکشید تا باز شود.

مطابق شکل 33-3 دقت کنید که در بیشتر از 90 درجه باز نشود.

در شکل 34-3 داخل ماکروفر بخوبی دیده میشود. پس از خنک شدن کامل فر، میتوانید سه پایه فلزی مخصوص را بیرون آورید.

مطابق شکل 35-3 سینی پیرکس مقاوم در برار حرارت را از روی کوپلینگ گردنده بردارد. دو طرف سینی طوری ساخته شده که اگر ظرف و مواد غذایی داخل آن به بدنه گیر کنند، برای موتور گردنده گیر مکانیکی ایجاد نمیشود.

طبق شکل 36-3 سه شاخه کوپلینگ را که با شفت موتور گردنده ی آن کوپل شده، جداکرده و از داخل ماکروفر خارج کنید. این سه شاخه دارای سه چرخ گردان در نوک بازوهای خود می باشد و در مواقعی که مواد غذایی به بدنه گیر کنند، به حرکت خود ادامه داده و مانع گیر مکانیکی در موتور میشود. همچنین در پشت کوپلینگ، یک برجستگی با شیار چهار پر وجود دارد که محل کوپل با موتور میباشد.

شکل 37-3 محل قرار گرفتن کوپلینگ و لاستیک مخصوص آب بندی کوپلینگ با موتور را نشان می دهد . وظیفه  این لاستیک ، جلوگیری از نفوذ آب و مواد غذایی به موتور گردنده می باشد.

در شکل 38-3 دستگاه طوری قرار گرفته که سقف آن به خوبی دیده میشود. صفحه ی مشبک جلو باریکتر بوده و مجرای خروجی هوا میباشد. و صفحه مشبک دیگر، محل قرارگرفتن دو عدد المنت میباشد.

در شکل 39-3 دیواره ی داخلی سمت راست ماکروفر دیده میشود که شبکه ای روی بدنه آن ایجاد شده و در پشت آن لامپ روشنایی قرار دارد. دریچه ی زیر شبکه که روی آن از یک صفحه ی محافظ نسوز پوشیده شده ، محل قرار گرفتن مگنترون یا آنت تولید اشعه ی ماکروویو می باشد.

مطابق شکل 40-3 صفحه ی نسوز و عایق را که به وسیله ی خار نگه داشته شده اند، به صورت کشویی از بدنه ی داخلی خارج کنید. در این حالت دریچه عبور اشعه ماکروویو قابل دیدن می باشد.

در شکل 41-3 دریچه ی عبور اشعه ماکروویو ، شبکه خروج نور داخل فر، شبکه ی بالا و طرز قرار گرفتن المنت های با روکش شیشه ای به خوبی دیده میشوند.

شکل 42-3 لاستیک آب بندی را که اجازه نمی دهد مایعات داخل مایکروفر بر روی موتور گردنده بریزد، از جای خود خارج کنید.

در شکل 43-3 نوع ساختار لاستیک آب بندی (کاسه نمد) بخوبی نشان داده شده است. سوراخ بدنه در داخل شیار کاسه نمد قرار گرفته و بدنه را نسبت به خروج مایع، آب بندی میکند.

شکل 44-3 نحوه ی قرار گرفتن شفت موتور سنکرون در داخل کاسه نمد را نشان میدهد. البته با عبور برجستگی زیر سه شاخه ی پوپلینگ داخل بر روی چهار پر کوپلینگ سر موتور، آب بندی دستگاه کامل میشود.

قسمت دوم- بازکردن قاب روی دستگاه

مطابق شکل 45-3 با یک پیچ گوشتی مناسب چهارسو، پیچ های دوطرف و پشت دستگاه را باز کنید.

مانند شکل 46-3 پس از باز شدن پیچ ها، لبه ی قاب را از یک طرف زیر دستگاه بیرون آورده و به طرف بالا حرکت دهید.

طبق شکل 47-3 با بالابردن قاب روی ماکروفر، همزمان لبه ی دیگر را از زیر دستگاه بیرون آورده و قاب را از بدنه جدا کنید.

شکل 48-3 با برداشتن قاب از روی دستگاه میتوان ترموستات حرارتی، محل قرار گرفتن لامپ، دستگاه مگنترون، برد الکترونیکی و فیلتر را مشاهده کرد.

شکل 49-3 نمای سمت راست دستگاه را نشان میدهد. در این حالت مگنترون، خازن ولتاژ بالا، ترانس ولتاژ بالا و قسمتی از پشت برد کنترل دستگاه به خوبی نشان داده شده است.

قسمت سوم- طریقه ی تعویض سیم رابط برق ورودی

طبق شکل 50-3 برای جداکردن سیم رابط از بدنه ی دستگاه، ابتدا باید سر سیم های متصل به ترمینال برق ورودی برد را به آرامی باز کرد. این نوع سرسیم ها با کشیدن از ترمینال جدا نمی شوند و باید ضامن و بست رفع کشش آن ها را آزاد کرد.

ماننده شکل 51-3 برای جداکردن سرسیم ها از ترمینال، باید به وسیله یک پیچ گوشتی کوچک دوسو ضامن نگهدارنده سیم ها را آزاد کرد. در این حالت دوعدد فیوز روی برد به خوبی دیده می شوند.

مطابق شکل 52-3 با یک پیچ گوشتی چهارسوی مناسب، سیم اتصال بدنه را باز کنید. در این حالت ترمینال های دوسر المنت و مگنترون به خوبی دیده می شوند.

در شکل 53-3 با بازکردن سیم ارت از بدنه و آزاد شدن بست رفع کشش، سیم رابط به راحتی از جای خود خارج می شود. سیم زرد و سبز مربوط به اتصال بدنه (ارت) و سیم های قهوه ای و آبی، مربوط به فاز و نول می باشند.

در شکل 54-3 سیم رابط، دوشاخه ی پرسی و بست رفع کشش دیده می شوند. اگر سیم رابط پس از آزمایش مربوطه دارای سلامت لازم بود، در مونتاژ از آن استفاده کنید ولی در غیر این صورت آن را با سیم مشابه عوض کنید.

قسمت چهارم- طریقه باز کردن و آزمایش المنت های کباب پز

طبق شکل 55-3 برای دسترسی به المنت ها، صفحه روی آن ها را با یک پیچ گوشتی مناسب چهارسو بازکنید.

در شکل 56-3 با آزاد شدن صفحه ی روی المنت ها، آن را از جای خود بردارید.

در شکل 57-3 با برداشتن صفحه روی المنت ها، قاب نگهدارنده المنت ها و ترموستات حرارتی دستگاه دیده می شوند.

طبق شکل 58-3 برای جداکردن قاب نگهدارنده، ابتدا در دستگاه را به طرف خود قرار داده و فیش المنت ها را جدا کنید.

مطابق شکل 59-3 پس از آزاد شدن فیش ها، قاب را به طرف پایین فشار دهید تا خارهای نگهدارنده آن آزاد شوند.

مانند شکل 60-3 پس از آزاد شدن خارها، قاب نگهدارنده المنت ها را از جای خود خارج کرده و آن را 180 درجه برگردانید.

در شکل 61-3 با گرداندن قاب المنت ها، هر دو المنت به خوبی دیده می شوند.

شکل 62-3 دو المنت از نوع فنری با روکش شیشه ای را نشان می دهد که مقاوم در برابر حرارت بوده و دارای قابلیت هدایت حرارت بالا می باشند. برای مشخص کردن سالم بودن المنت ها، می توان با یک آزمایش ساده برای مدت کوتاهی دو المنت را بطور سری به برق وصل کرد. اگر هردو المنت گرم نشوند، مدار قطع است و ممکن است هردو یا یکی از المنت ها معیوب باشند.

طبق شکل 63-3 برای مشخص کردن المنت معیوب، می توان فیش های برق را از دوسر المنت جدا کرده و انتهای آن ها را از جای خود خارج کردن و سپس به طرف عقب کشید تا از محل استقرار خود خارج شوند.

مطابق شکل 64-3 با خارج شدن سر المنت ها از محل استقرار خود، آن ها را از جای مربوطه خارج کنید.

در شکل 65-3 پس از جداشدن المنت ها از قاب نگهدارنده، ترمینال سر المنت ها به خوبی دیده می شوند. در ضمن انتهای دو المنت به وسیله ی یک پل اتصال ثابت به هم وصل شده اند.

نظرات ثبت نظر

اعتماد شما سرمایه ماست.