مشکلات-رایج-نصب-وی-آر-اف

مشکلات رایج VRF – تعمیر VRF

مشکلات رایج VRF معمولا به هنگام طراحی، نصب ، پیاده سازی و … صورت می پذیرد. و ارورهای آن نیز زمانی اتفاق می افتد که یکی از قطعات دستگاه شما دچار نقص فنی شده و نیاز به تعمیرات داشته باشد. در صورت اطلاع از معنای هر مشکل و عیب می‌توانید در زمان بروز مشکل بهترین اقدام را انجام دهید. عیب یابی و تعمیر وی آر اف در نصب و سرویس های دوره ای، به دلیل پیچیدگی ساخت دستگاهها، کار آسانی نیست. بنابراین توصیه می‌شود اگر دانش و اطلاعات کافی در زمینه تعمیر وی آر اف (VRF) ندارید، حتما از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

مشکلات رایج نصب VRF:

سیستم‌های جریان مبرد متغیر (VRF) در حال تبدیل شدن به یک راه‌حل محبوب HVAC برای پروژه‌های ساختمانی تجاری در سراسر کشور هستند. آنها مزایای بسیاری را ارائه می دهند که می تواند توسط معماران، مهندسان، پیمانکاران و کاربران نهایی محقق شود.

برخی از مزایا شامل بهره وری انرژی، نصب انعطاف پذیر و کنترل های محلی برای کاربران نهایی است. پس از چند سال کار در زمینه نصب وی آر اف، موارد زیر مشاهداتی است که معمولاً باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام نصب می‌شوند:

اجزا اصلی VRF:
سیستم های VRF اساساً می توانند به چهار جزء اصلی تقسیم شوند: واحدهای خارجی (واحد متراکم کننده)، واحدهای داخلی (فن کویل)، لوله کشی مبرد و کنترل.

در زیر به صورت خلاصه به تمامی مشکلات نصب وی آر اف (VRF) می پردازیم:

مشکلات رایج VRF

دو مشکل رایج نصب سیستم VRF:

لوله‌کشی مبرد در یک سیستم VRF مانند لوله‌کشی یا کانال‌کشی سیستم‌های هوا یا هیدرونیک سنتی است و یکی از اجزایی است که معمولاً در آن اشتباه می‌شود، زیرا نصب برای هر سیستمی که نصب می‌شود متفاوت است.

سازندگان سیستم‌های VRF برنامه‌های طراحی دارند که نمودارهای لوله‌کشی را تولید می‌کنند که طرح لوله‌کشی بین واحدهای بیرونی و داخلی و اندازه‌های لوله‌کشی را برای پیمانکاران نشان می‌دهد تا در حین نصب از آن پیروی کنند. برای پیمانکار بسیار مهم است که اندازه لوله و چیدمان واحد داخلی را همانطور که در برنامه طراحی مشخص شده است رعایت کند و در صورت نیاز به انجام تغییرات، با سازنده بررسی کند که آیا تغییرات بر اندازه لوله مبرد تأثیری دارد یا خیر. 

اگر تغییراتی در سیستم بدون مشورت با سازنده ایجاد شود، مسائلی مانند کاهش ظرفیت ممکن است به یک مشکل تبدیل شود.

سیم کشی کنترل نیز اگر به درستی نصب نشود، می تواند منبع مشکلاتی باشد. همان برنامه های طراحی که در بالا ذکر شد، معمولاً یک نمودار سیم کشی کنترلی نیز تولید می کنند که باید در حین نصب به دقت دنبال شود.

اگرچه به پیچیدگی لوله کشی مبرد نیست، زیرا سیم کشی از واحدی به واحد دیگر تغییر نمی کند، مشخصاتی مانند الزامات اندازه سیم، الزامات اتصال به زمین و توپولوژی شبکه باید رعایت شود و می تواند از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد.

اجتناب از دام های VRF:

VRF یک فناوری است که مزایای خاصی را ارائه می دهد که می تواند با نیازهای بسیاری از انواع پروژه ها مطابقت داشته باشد.
ما معتقدیم آنچه باعث ایجاد بیشترین مشکلات در هنگام نصب سیستم VRF می شود، مشورت نکردن با سازنده در مورد تغییرات طراحی یا سوالات نصب است.

از آنجایی که سیستم‌های VRF از نظر مشخصات بسیار «ویژه» هستند و الزامات می‌تواند از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت باشد، ممکن است در طول طراحی و نصب نیاز به ارتباط بیشتری با سازنده یا نماینده فروش نسبت به مهندس یا پیمانکار داشته باشد.

نکته مکمل و مهم :

علاوه بر چالش هایی که ذکر شد، ادغام سیستم های کنترل VRF با سیستم های اتوماسیون ساختمان می تواند چالش هایی را ایجاد کند. این امر به ویژه در هنگام تلاش برای هماهنگ کردن کنترل های بسته بندی شده یک سیستم VRF برای کار با یک منبع گرمایش ثانویه، مانند یک منطقه منفرد حاوی یک واحد VRF و تشعشع لوله پره دار یا همراه با یک سیم پیچ گرمایشی مجرای هیدرونیک صادق است.

بررسی دقیق توالی عملیات و دستورالعمل های یکپارچه سازی سیستم های تولید کننده خاص برای اطمینان از دستیابی به توالی عملیات مورد نظر حیاتی است.

تا اینجا، در مورد مسائل رایج نصب VRF (جریان مبرد متغیر) ، مسائل نصب مکانیکی و سخت افزاری تمرکز کردیم که معمولاً در هنگام راه اندازی و راه اندازی نهایی پیش از عملکرد، منجر به مشکلاتی می شود.

اکنون بر روی مسائل کنترلی شناسایی شده در طول بررسی طراحی که معمولاً در هنگام راه‌اندازی منجر به مشکلاتی می‌شود، در صورتی که از قبل در طول طراحی به آنها توجه نشود، تمرکز خواهیم کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، سیستم های VRF می توانند راحتی بهتر و رضایت کلی را فراهم کنند، اما اگر به درستی برای کاربرد خاص مشتری برنامه ریزی نشود، در طول سال اول بهره برداری از سیستم، می تواند منجر به شکایات متعددی شود.

کنترل های VRF

یکی از مزایای VRF این است که کنترل پذیری فوق العاده ای را برای مالک و سرنشینان ارائه می دهد. با این حال، اگر مالک به درستی آموزش ندیده باشد و برنامه‌ریزی اولیه سیستم طبق توالی مشخص شده از عملیات تکمیل نشود، ممکن است شکایات متعددی در طول شروع اشغال وجود داشته باشد. کنترل های سیستم VRF را می توان به دو جزء اصلی تقسیم کرد: کنترل مرکزی و کنترل محلی. کنترل محلی همان چیزی است که سرنشینان برای تنظیم نقاط تنظیم دمای فضا و سایر عملکردهای واحد داخلی VRF محلی استفاده می کنند. کنترل مرکزی به کاربر اجازه می دهد تا تمام واحدهای داخلی یک سیستم یا گروهی از سیستم ها را از طریق یک رابط وب یا کنترل کننده نصب شده در مرکز کنترل کند. به طور کلی، یک سیستم VRF خود را برای حفظ نقاط تعیین شده از طریق برنامه ریزی اختصاصی از پیش نصب شده کنترل می کند. شما می توانید به آن فکر کنید که گویی مغزهای سیستم ساخته شده اند، و کنترل های سیستم فقط به مغز می گویند که چه چیزی را کنترل کند.

تعیین کنترل های VRF

مشخص کردن کنترل‌های VRF ، به خودی خود، می‌تواند یک چالش باشد، زیرا مهندس و در نهایت پیمانکار نصب کننده محدود به کنترل سیستم VRF از طریق دستورات کنترل محلی یا مرکزی است. دستورات معمولی مورد نیاز از کنترل های محلی یا مرکزی برای عملکرد سیستم VRF عبارتند از :

نقطه تنظیم دمای فضا
سرعت فن یونیت داخلی
موقعیت لوور واحد داخلی
منع کنترل واحد داخلی (قفل کردن کاربران محلی از تغییر نقاط تنظیم)
حالت واحد داخلی (به عنوان مثال خنک کننده، گرما، خودکار، و غیره…)

به جای ارائه یک توالی کنترل واحد ترمینال معمولی که یک پیمانکار کنترل بعدها می تواند اجرا کند، یک سیستم VRF از قبل این توالی ها را در خود جای داده است و این مسئولیت پیمانکار نصب کننده یا پیمانکار کنترل است که دستورات را برای رسیدن به سری دلخواه ، ارسال کند. سپس مهندس، مسئول تعیین دستورات (حالت، سرعت فن، موقعیت لوور و غیره) می شود که سیستم
کنترل، باید به سیستم ارسال کند.

یک مثال برای یک سری دلخواه و مشخص از عملکرد یک واحد داخلی VRF ممکن است این باشد:
«واحد باید برای حفظ دمای فضا با استفاده از کنترل‌های یکپارچه در حالت گرما/خنک کردن خودکار، با کنترل سرعت لوور و فن در حالت خودکار، کنترل کند.» البته باید به جزئیات بیشتری مانند قفل شدن کنترل‌های محلی/ترموستات‌ها برای جلوگیری از تغییر تنظیمات یا ترکیبی از تنظیمات توسط کاربران در مناطق خاص، پرداخته شود.

اگر یک سیستم VRF با یک DDC ادغام شود، کمی انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند، اما در نهایت پیمانکار DDC در آنچه که برای دستورات یک سیستم VRF خاص در دسترس است، مختار می باشد. به عنوان مثال، یک دنباله DDC می تواند پیاده سازی شود، که به یک سیستم VRF می گوید که در دمای محیطی 72 درجه فارنهایت به حالت خنک کننده و در دمای 67 درجه فارنهایت به حالت گرمایش برود، اما به این سادگی نیست. یا باید یک وسیله جانبی رابط کنترلی ارائه شود تا به DDC اجازه دهد دستورات ساده سرمایش و گرمایش را ارسال کند، یا برنامه‌نویسی باید هنگام ارسال فرمان به کنترل‌ها، یک نقطه تنظیم داشته باشد، به عنوان مثال «سیستم برای خنک‌کردن به نقطه تنظیم ۷۲F در هنگام وارد کردن». حالت خنک کننده، با فن در بالا و لوور در بالاترین موقعیت.” این فقط یک نمونه از این است که چگونه جزئیات هر دو دنباله و سخت افزار باید به طور کامل در طول طراحی بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که یک سیستم قادر به کار بر اساس نیازهای مشتری است.

سیستم های VRF اغلب با تجهیزات اضافی برای تامین گرمایش کمکی یا پشتیبان همراه هستند. این یکی دیگر از بخش‌های مهم برنامه‌نویسی و سخت‌افزاری است که باید در طول طراحی شناسایی شود، می‌توان آن را از طریق کنترل‌های سیستم VRF یا DDC انجام داد. سیستم‌های VRF اغلب می‌توانند منبع گرمایش کمکی را از طریق سخت‌افزار سیستم فعال کنند، اما ممکن است، برای انجام آن به سخت‌افزار، کنترل‌ها یا واحدهای داخلی خاصی نیاز داشته باشند. این را می توان از طریق DDC نیز انجام داد، با این حال، DDC باید نقاط خاصی را از سیستم VRF بخواند تا گرمایش را فعال کند.

برای اطمینان از اینکه سیستم VRF توانایی ارائه الزامات کنترلی مورد نظر مالک را دارد، برای نماینده سازنده بسیار مهم است که در طول این فرآیند مشارکت داشته باشد، و اگر نمی‌توان به آن دست یافت، گزینه‌های جایگزینی را برای برآورده کردن بیشتر الزامات ارائه دهد.

مشکلات رایج نصب VRF

مراحل بعدی: پیاده سازی

پیروی از مراحل ذکر شده در بالا در طول طراحی، اسناد ساخت و ساز قوی را برای برنامه ریزی سیستمی که نیازهای مشتری را برآورده می کند، در اختیار تیم ساخت و ساز قرار می دهد. در پست های بعدی، در مورد مراحل دیگری که در طول اجرای کنترل‌های VRF برای اطمینان از رضایت مشتری باید برداشته شوند، صحبت خواهیم کرد.

در صورت نیاز به مشاوره ، می توانید با واحد پشتیبانی فنی سیستم های تهویه مطبوع روشاید سرویس تماس بگیرید تا ببینیم چگونه می توانیم در راه اندازی پروژه VRF به شما یاری برسانیم.

کلام آخر

مشکلات رایج VRF در واقع نوعی اخطار است و به شما اطلاع می دهد روند طراحی ، نصب ، پیاده سازی ، کنترل و حتی بهره برداری از وی آر اف دچار نقص بوده و نیاز به رفع عیب دارد. شاید در برخی از دستگاه ها، مشکلات رایج جزئی بوده و در صورت آشنایی با معنای هر کدخطا بتوانید خودتان مشکل پیش آمده را برطرف کنید. اما بیشتر مشکلات این نوع سیستم ها تخصصی بوده و باید توسط اپراتورهای باتجربه و متخصصین سیستم های سرمایشی گرمایشی تشخیص داده شود و حل گردد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *